Shop Mobile More Submit  Join Login
Berilmu Beriman Beramal by saurukent Berilmu Beriman Beramal by saurukent
-BERILMU
-BERIMAN
-BERAMAL

****

llmu, Iman Dan Amal

Hadith :
Dari Abu Musa r.a katanya, Nabi s.a.w bersabda:”Perumpamaan petunjuk dan ilmu pengetahuan yang Allah mengutuskan aku untuk menyampaikannya seperti hujan lebat jatuh ke bumi. Bumi itu ada yang subur menghisap air, menumbuhkan tumbuh-tumbuhan dan rumput-rumput yang banyak. Ada pula yang keras, tidak menghisap air sehingga tergenang. Maka Allah memberi manfaat dengan ia kepada manusia. Mereka dapat minum dan memberi minum (binatang ternak dan sebagainya), dan untuk bercucuk tanam. Dan ada pula hujan yang jatuh ke bahagian lain iaitu di atas tanah yang tidak menggenangkan air dan tidak pula menumbuhkan rumput. Begitulah perumpamaan orang yang belajar agama yang mahu memanfaatkan apa yang aku disuruh Allah menyampaikannya, dipelajarinya dan diajarkannya. Dan begitu pula perumpamaan orang yang tidak mahu memikirkan dan mengambil peduli dengan petunjuk Allah yang aku diutus untuk menyampaikannya.”

(Bukhari)

****

Kepentingan Ilmu

Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:”Jadikanlah dirimu orang alim (berilmu) atau orang yang menuntut ilmu atau orang yang selalu mendengar pengajaran atau orang yang mencintai (tiga golongan yang tersebut) dan janganlah engkau menjadi dari golongan yang kelima, yang dengan sebabnya engkau akan binasa.”

Riwayat al-Bazzar

****

Keistimewaan Orang Yang Menuntut Ilmu.

Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya Allah sentiasa memberi rahmat dan Malaikat-Nya serta penduduk langit dan bumi - sehinggakan semut dalam lubangnya dan ikan di laut - sentiasa berdoa untuk sesiapa yang mengajarkan perkara-perkara yang baik kepada orang ramai."

Abu Umamah r.a

****

Ganjaran Orang Yang Memberikan Ilmu.

Hadith :
Nabi s.a.w bersabda: "Apabila seseorang mukmin diuji oleh Allah dengan sesuatu bencana pada tubuhnya Allah Taala berfirman kepada Malaikat penulis amalnya: "Tulislah juga untuknya amal-amal salih yang biasa ia lakukan;" kemudian jika Tuhan hilangkan bencana yang menimpanya itu, Tuhan jadikan ia hidup berkeadaan baharu - bersih suci dari dosanya; dan jika Tuhan mengambil nyawanya, diberikannya keampunan serta dikurniakan rahmat kepadanya."

Anas r.a

****

Jangan Kedekut Memberi Ilmu

Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: ”Sesiapa yang ditanya tentang ilmu lalu dia menyembunyikannya akan diikat mulutnya (meletakkan kekang di mulutnya seperti kuda) dengan kekang dari api neraka pada Hari Kiamat.”

Riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi

****

Kaya Harta Dan Kaya Ilmu

Hadith :
Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud r.a katanya: “Nabi Muhammad SAW pernah bersabda :” Janganlah ingin menjadi seperti orang lain kecuali seperti dua orang ini. Pertama, orang yang diberi Allah kekayaan berlimpah ruah dan ia membelanjakannya secara benar (di jalan yang adil dan sesuai dengan perintah Allah). Kedua, orang yang diberi Allah al-hikmah dan ia berperangai sesuai dengannya dan mengajarkannya kepada orang lain.”

(al-Bukhari)

****

Mereka Bukan Umatku!

Hadith :
Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:”Sesiapa yang tidak mematuhi Imam dan memencilkan diri dari jamaah lalu dia mati, maka matinya seperti mati jahiliyah. Sesiapa yang mati terbunuh di bawah bendera kefanatikan, bermusuhan dan berperang kerana fanatik kesukuan (kebangsaan), dia bukanlah umatku. Dan sesiapa yang keluar dari umatku lalu menyerang umatku, membunuh orang-orang baik dan orang-orang jahat tanpa mempedulikan apakah dia orang mukmin atau tidak dan tanpa mengendahkan janji yang telah dibuatnya, orang itu juga bukan umatku.”

(Muslim)

****

Mengapa Mesti Kembali Kepada Jahiliah?

Hadith :
Daripada ‘Amru bin al-‘Ash r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda kepadanya yang bermaksud : “ Tidakkah engkau ketahui bahawa Islam itu meruntuhkan apa yang ada sebelumnya, hijrah menghapuskan apa yang ada sebelumnya dan sesungguhnya haji itu menghapuskan apa yang ada sebelumnya?”

(Muslim)

****

*Kredit kepada Darul Murtadza, pinjam diorang punye gmbr wat rujukan.

Semoga Allah jauhkan kita daripada kejahilan yang membinasakan.. Semoga kita tidak menjadi orang yang merosakkan orang lain sebaliknya menjadikan diri kita bermanfaat untuk orang lain. Semoga Allah merahmati hidup kita dan memberkati setiap ilmu-ilmu yang masuk di dalam hati kita. Semoga Allah rahmati masyarakat, dan jauhkanlah kami daripada berpecah belah...

Allahumma amiinn...
Add a Comment:
 
:iconyaruhie:
YaRuhie Featured By Owner Jan 15, 2017
boleh sy guna gambar ni?dan dah ada beberapa gambar awk sy guna sebelum ni. maaf xmintak izin dulu. masa tu sy xtau pun pelukisnya awak. sy dah edit ltak tulisan khat pd gambar untuk bagi pd kawan2 saya. maafkan sy dan mohon halalkan
Reply
:iconsaurukent:
saurukent Featured By Owner Jan 16, 2017
Salam.. Boleh, silakan. Lukisan2 sy ni amik je, free.
Xde saman menyaman. Jgn sy pulak yg kena saman. Hahaha
Reply
:iconyaruhie:
YaRuhie Featured By Owner Jan 31, 2017
tenkiuuuuuuuuu
Reply
:iconroyszawa:
Royszawa Featured By Owner Jan 18, 2016  Hobbyist General Artist
Masha-Allah, hebatnya style lukisan!
Reply
:iconvafiehya:
vafiehya Featured By Owner Mar 9, 2015  Hobbyist Digital Artist
Its very good.
Reply
:iconjasmineflower14:
JasmineFlower14 Featured By Owner Dec 14, 2014
What a beautiful drawing, and wonderful informations. :)
Reply
:iconkuelisa:
KuElisa Featured By Owner May 18, 2014  Hobbyist Digital Artist
Hmm... Ilmu, Iman dan Amal....
Teringat pulak badan beruniform KRS.
Reply
:iconmelodyscape:
Melodyscape Featured By Owner Mar 28, 2014

Learn the Qur'an.

Be careful with the hadith.


Some links for study:

Does the Hadith have a Solid Historical Basis?

Was Prophet Mohammed Illiterate?

Who Authorized Bukhari?

THE QURAN STANDS ALONE AS SOLE RELIGIOUS GUIDANCE:

quransmessage.com/pdfs/Quran%2…


May Allah guide us towards the truth.

Peace.

Reply
:iconbudoxesquire:
budoxesquire Featured By Owner May 23, 2013  Hobbyist Traditional Artist
cantik lukisan bro. teringin nk lukis mcm ni
Reply
:iconjiah25:
jiah25 Featured By Owner Aug 11, 2012
may i take this pic?
Reply
:iconsaurukent:
saurukent Featured By Owner Aug 15, 2012
Yes, sure.. ^^
Reply
:iconhayati83:
hayati83 Featured By Owner Apr 12, 2012  Hobbyist Traditional Artist
hish~ kenape la lawa sangat artwork nih~
terlebih kacak dah mamat nih XD
Reply
:iconsaurukent:
saurukent Featured By Owner Apr 18, 2012
Mcm sauru ke? hehe
Reply
:iconhayati83:
hayati83 Featured By Owner Apr 26, 2012  Hobbyist Traditional Artist
tak tau~ tak penah jumpe awak pon~ hahahaaha XD
Reply
:iconriyaghi:
Riyaghi Featured By Owner Mar 18, 2012
nice... :)
Reply
:iconkauthar-sharbini:
Kauthar-Sharbini Featured By Owner Feb 26, 2012
asslam Alikum
Masha'a Allah :wow: I like this one so much !
I'd like to read the comment but I guess it's Malay >< but still the work is treasure
Reply
:iconsaurukent:
saurukent Featured By Owner Mar 5, 2012
Waalaikumsalam... hehe... i'm sorry, i'am malay but i can't catch english so good... still very bad.. sorry... :')
Reply
:iconpinkduroqa:
PiNkDuRoQa Featured By Owner Dec 20, 2011  Hobbyist General Artist
Masyaallah!!
Reply
:iconsaurukent:
saurukent Featured By Owner Dec 20, 2011
^^
Reply
:iconfar-honey95-deidara:
Far-Honey95-Deidara Featured By Owner Dec 20, 2011  Student Digital Artist
amazing ~!! :D
Reply
:iconsaurukent:
saurukent Featured By Owner Dec 20, 2011
Alhamdulillah syukran.. ^^
Reply
:iconwardet2ml:
wardet2ml Featured By Owner Dec 17, 2011  Hobbyist
mashaAllah!!!
amazing!
Reply
:iconsaurukent:
saurukent Featured By Owner Dec 18, 2011
Syukran, ukhti.. >_<
Reply
:iconwardet2ml:
wardet2ml Featured By Owner Dec 19, 2011  Hobbyist
afwan = you are welcome
Reply
:iconikaramel:
Ikaramel Featured By Owner Dec 15, 2011  Hobbyist General Artist
it would be great if u translated the description to English , not everybody understands Malay :D

PS : the concept is great and catchy
Reply
:iconsaurukent:
saurukent Featured By Owner Dec 15, 2011
Yeah, thanks.. ^^
Reply
:iconkay-i:
Kay-I Featured By Owner Dec 14, 2011  Hobbyist Digital Artist
it is very nice!))
Reply
:iconsaurukent:
saurukent Featured By Owner Dec 15, 2011
Thanks.. ^^
Reply
:iconsavagefrog:
SavageFrog Featured By Owner Dec 14, 2011  Hobbyist General Artist
I love it!
Reply
:iconsaurukent:
saurukent Featured By Owner Dec 14, 2011
Thanks, ^^
Reply
:iconsavagefrog:
SavageFrog Featured By Owner Dec 15, 2011  Hobbyist General Artist
^^
Reply
:iconspring-sky:
spring-sky Featured By Owner Dec 13, 2011  Hobbyist General Artist
This is so beautiful.Ma shaa Allah !!

What does it say ?
Reply
:iconsaurukent:
saurukent Featured By Owner Dec 13, 2011
Berilmu means : knowledgeable (about content of Islam, exspecially Allah)
Beriman means : having faith or trust in Allah, trust to Muhammad p.b.u.h as a Messenger Of Allah...
Beramal means : acts of worship do the things required by the teachings of my religion (such as praying, fasting, zakat, etc.); ~

I hope it's will help..^^
Reply
:iconspring-sky:
spring-sky Featured By Owner Dec 17, 2011  Hobbyist General Artist
Thanks . They're so close in pronunciation yet very different in meanings .

I would explain them in my Artist's Comment if I were you .
Reply
:iconfifianna:
Fifianna Featured By Owner Dec 13, 2011  Hobbyist General Artist
WONDERFUUUUUUUUUUUUUUUULLLLLLLLLLLLLLLLLLL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :iconyayzplz:
Reply
:iconsaurukent:
saurukent Featured By Owner Dec 13, 2011
Thanks.. ^^
Reply
:iconfifianna:
Fifianna Featured By Owner Dec 13, 2011  Hobbyist General Artist
Welcome! ^^
Reply
Add a Comment:
 
×




Details

Submitted on
December 12, 2011
Image Size
744 KB
Resolution
2032×3150
Link
Thumb
Embed

Stats

Views
6,798 (1 today)
Favourites
58 (who?)
Comments
37
Downloads
184
×